"Sifu" vagy "Sifu"? - A hatékony tanítás alapjai

Sifu Carson Lau írása

2013. november 21.

Cáfolhatatlan, hogy a Wing Tsun (Wing Chun, Ving Tsun, stb.) egyre népszerűbb, mely sok új Wing Tsun oktató(instruktor) megjelenéséhez vezetett. Tulajdonképpen egyszerű kereslet-kínálat.

Biztos vagyok benne, hogy ezen oktatók többsége rendelkezik a megfelelő technikai tudással és elmélettel, mely az instruktori minősítéshez szükséges. De vajon közülük hányan tudnak helyesen oktatni? Rendelkeznek-e a képességgel, hogy a technikai és elméleti tudást emberek egy csoportjának átadják?

Az első dolog, amivel oktatóként rendelkezned kell természetesen az alapos technikai tudás, melvet hosszú évek avakorlásával szereztél meg. Ez adott. De megpróbálok még felsorolni néhány kevésbé nyilvánvaló képességet, mely egy csupán kielégítően jó oktatót igazán jó oktatóvá tesz.

Gyors szemek

Az oktatás nem csak abból áll, hogy mozdulatokat tanítunk a diákoknak. A hibáikat is ki kell javítani. A Wing Tsun-ban sok mozdulatot igen rövid idó alatt hajtunk végre, különösen igaz ez a Chi Sau gyakorlása közben. Ez egy jó teszt is, hogy kiderüljön, vajon az oktatónak elég gyors-e a szeme”, mely szükséges ahhoz, hogy pozitív visszajelzést adjon a diákoknak.

"Példás vagy a diákjaid számára akkor is, amikor egy csoportnak oktatsz, de akkor is, amikor nem, az imázsod nagyon fontos."

Olykor segít, ha hátrébb lépsz egy kicsit, hogy tetőtől talpig szemügyre vehesd a mozdulataikat. Sok tapasztalatlan oktató csak a felsőtestre koncentrál, és elkerüli a figyelmét az állás. A csípő, a derék és a lábmunka szintén nagyon fontos.

Részletes magyarázat

Húsz évvel ezelőtt a diákok nem mertek kérdezni a Sifu-juktól, mert az tiszteletlenségnek számított. Olyan volt, mint ha nem bíznál meg a Sifu-dban. Ennek következtében a Sifu-nak nem kellett túl sokat magyaráznia. Az idők megváltoztak! Az információk korában élünk, az emberek tudásszomja végtelen. A mai oktatóknak nem kellene megijedniük a kérdésektől, és nem kellene feltétlenül az ilyen és ehhez hasonló standard, unalmas válaszokat adniuk: „Mert nekem is így tanították”. A diákok el fogják veszíteni a hitüket az oktatási képességeidben. Sőt, egyenesen kételkedni fognak a Wing Tsun tudásodban! Minden mozdulatot vagy testtartást magyarázattal kell alátámasztani.

Szintén fontos, hogy képes legyél gyorsan és érthetően megválaszolni a kérdéseket. Kerüljük az esetleg”, „talán”, lehet”, stb. szavak használatát. Idővel a diákok felmérik, hogy valójában mennyire vagy alkalmas. Egyszer láttam egy oktatót, amint tanítás közben egy diák feltett neki egy tipikus kérdést, mire ó azt válaszolta: „Igen, ez egy jó kérdés, hmm…”. Néhány perccel később egyszerűen folytatta tovább az oktatást”, anélkül, hogy megválaszolta volna a kérdést. Ne legyél ilyen!

Persze senki nem tud mindenre válaszolni. Ilyen esetben légy őszinte, és mondd meg, hogy nem tudod, de utánajársz a válasznak. Csak ez ne forduljon eló túl gyakran. A kulcs a bizalom. Ezt kell belenevelned saját magadba és a diákjaidba.

Demonstráció

Úgy csináld, ahogy én mondom és csinálom.” Oktatónak lenni azt jelenti, hogy meg is kell tudnod mutatni a mozdulatokat, melyeket tanítasz, nem csak beszélni róla. Különben nehéz meggyőzni a diákokat a technikád hatékonyságáról.

Hány olyan videót láttál az interneten, ahol az „egy inch-es ütés”-t mutatják be? Sok esetben magyaráznak a videón, miközben a kezük még nagyon közel van a majdani célhoz, de amikor elérkezik az ütés ideje, a demonstráló majdnem egy lábnyira visszahúzza az öklét, mielőtt megütné a célt. Talán a tapasztalatlanabb kezdők nem veszik ezt észre, és le lesznek nyűgözve. Oktatóként keményen kell dolgoznod, hogy a Wing Tsun minden technikáját és mozdulatát elsajátítsd. Hogy biztos legyen, hogy jól meg tudod csinálni őket, és hogy biztosítsd, hogy a diákjaid is a megfelelő módon sajátítják el a technikákat.

„Senki sem lehet örökké a legjobb - végül néhány tanítványod felül fog múlni, ha megfelelően bátorítottad és tanítottad őket."

Példák és analógiák

A Wing Tsun magába foglalja a geometriát és a fizikát. A mindennapi életből vett példákat és analógiákat nagyon hatékonynak találtam, ez könnyebbé teszi a diákoknak a koncepciók összefüggésbe hozását és elsajátítását.

Például amikor a kezdők a láncütést vagy a Siu Nim Tau-t tanulják, néhányan szükségszerűen nem megfelelően tartják az öklüket. Vagy túl messze, túl közel, túl magasan vagy túl alacsonyan. Szóval azt mondom a diákoknak, hogy úgy tartsák az öklüket, mint a mikrofont karaoke közben. Hirtelen a mellkasuk elé, a középvonalra teszik az öklüket.

Egy jó oktatónak ugyanazt a koncepciót sokféleképpen el kell tudnia magyarázni. Példák egész repertoárával kell rendelkeznie, amiből a diákjai életkorától és hátterétől függően kell kiválasztania, melyiket használja. Haladj a korral. Ne használd ugyanazt a példát 30 évig, amíg végül a diákjaid nem tudják mivel összefüggésbe hozni azt. Hogy tudod elérni ezt? Tekints ki a Wing Tsun-on kívülre, és tekints ki gyakran. Nem vagy korlátozva, hogy mit kell tanulnod, amíg tanulsz valamit. Minél változatosabb a tudásod, annál könnyebb összefüggésbe hozni a diákjaiddal.

„Egy jó oktatónak ugyanazt a koncepciót sokféleképpen el kell tudnia magyarázni. Példák egész repertoárával kell rendelkeznie, amiből a diákjai életkorától és hátterétől függően kell kiválasztania, melyiket használja."

Imázs

Példakép vagy a diákjaid számára. Akkor is, amikor egy csoportnak oktatsz, de akkor is, amikor nem, az imázsod nagyon fontos. Az első dolog a fizikai állóképességed. A toppon kell lenned egészségügyileg, fizikailag és szellemileg is. Te tanulnál valakitől, aki állandóan fáradt vagy beteges? Mondjuk, ha beteg vagy, vagy túl fáradt(végső soron mind emberek vagyunk), találj valakit, aki ideiglenesen oktatja a csoportod.

A második dolog, soha ne vezess alkohol hatása alatt – és soha ne oktass alkohol hatása alatt. Ez eléggé veszélyes, mert az alkohol hatással van a döntéseidre, a reakcióidra és a kontrollodra. Egyszer hallottam egy történetet egy tapasztalt oktatóról, akinek nagyon jó képességei voltak, de mindig ivott oktatás előtt. Az ereje kontrollálása nélkül ütötte meg a diákokat, ami sokuk sérülésével végződött. Szükségtelen mondanom, hogy ezen diákok többsége elhagyta.

Az igazság úgyis kiderül – szóval ne túlozz, hogy már 30 éve gyakorlod a Wing Tsun-t, ha még csak 10. És egy két napos szeminárium után ne mondd, hogy valamelyik nagymesterrel kimerítően, alaposan gyakoroltad a Wing Tsun-t.

Kerüld a konfrontálódást – soha nem tudod, kik figyelnek. A technológia terjedésével, elég egy rossz mozdulat, és fent leszel az interneten, ahol mindenki láthatja és bírálhatja, anélkül, hogy tudná a teljes történetet.

Tedd félre a büszkeséged

Senki sem lehet örökké a legjobb – végül néhány tanítványod felül fog múlni, ha megfelelően bátorítottad és tanítottad őket. Több mint boldognak kell lenned, amikor ez bekövetkezik, mert ez bizonyítja, hogy oktatóként jól végzed a munkádat. Az, hogy képes vagy félretenni a büszkeséged, nagy szerepet játszik a tanítványaid fejlődésében.

Például sok diák akar Chi Sau-zni(tapadós kéz), és talán ez a fő oka, amiért Wing Tsun-t tanul. Amikor Chi Sau-t tanítasz, hagynod kellene a diákoknak, hogy támadó jellegűbb szerepet vállaljanak, és bátorítani őket, hogy még agresszívabbak legyenek. Néhány oktató túlon túl büszke arra, hogy ó oktató, és soha nem engedi meg a diákoknak, hogy hozzáérjenek. Ha mindig az oktató a támadó fél, akkor a diákok mindig a védekező oldalon állnak. Ebben az esetben hoavan tudnak a diákok fejlődni.

Például sok diák akar Chi Sau-zni(tapadós kéz), és talán ez a fő oka, amiért Wing Tsun-t tanul. Amikor Chi Sau-t tanítasz, hagynod kellene a diákoknak, hogy támadó jellegűbb szerepet vállaljanak, és bátorítani őket, hogy még agresszívabbak legyenek. Néhány oktató túlon túl büszke arra, hogy ó oktató, és soha nem engedi meg a diákoknak, hogy hozzáérjenek. Ha mindig az oktató a támadó fél, akkor a diákok mindig a védekező oldalon állnak. Ebben az esetben hogyan tudnak a diákok fejlődni,

amikor a Wing Tsun olyan nagy hangsúlyt fektet a támadó jellegű technikákra?

A Wing Tsun többé nem egy titkos harcművészet, amelyet csak néhány kiválasztottnak adnak tovább a fennmaradás érdekében. A mai diákok az élet minden területéről érkeznek. Sokuk nem azért tanul Wing Tsun-t, hogy harcoljon; az egészsége miatt gyakorolja, hobbiból, vagy talán csak érdekli, mi is az a Wing Tsun, mert látta egy filmben.

Mindenkinek más az igénye és tanulásának módja. Oktatóként egyszerűen nem elég, ha alapos és magasabb a technikai tudásunk. Mindig azt mondom, hogy „Jó harcosnak lenni könnyű, de jó oktatónak lenni, az a kihívás!”

Sifu Carson Lau

Wing Chun Illustrated Magazin

A cikk eredeti változata itt tekinthető meg

©2023 Five Elements Wing Tsun Kung Fu Association – All rights reserved

You cannot copy content of this page